søndag den 11. januar 2015

Sukker lavning


Sukker er en af de råvarer som jeg giver mig lov til at købe i det her 1 års projekt hvor jeg skal være selvforsynende med frugt og grønt 1 år. Det er altså undtagelsen fra at være selvforsynende med noget som kan dyrkers. De andre ting er korn og olie. Grunden til det er at det skal være realistisk.  Jeg bor ikke ud på landet. Jeg bor i en forstad til København. Derfor har jeg begræset plads til at dyrke på selv om jeg for andre haver til at dyrke på. Sukkerroe dyrkning kræver en del plads hvis du skal få noget sukker ud af det. Så må også fortælle jer eller indrømme at jeg er en rigtig sukker- og chokoladegris. Jeg kommer til at udelukke chokolade og kakao ud af min kost samt med kaffe og sydlandske krydderier. Det syndes jeg er rigelige fravalg, som er en af grundene til at sukke-ret får lov til at blive. Jeg tror det er en stor kostændring og en bedre chance for at det lykkes med projektet hvis jeg for lov til at synde med sukker. Sukker er så en råvare som man at ligevel ikke bare skovler ind alene med en ske. Når mand spiser den så skal den over i en kage , kiks eller dessert. Det er også en af de ting jeg godt må spise og købt, en kage der indholder, mel, sukker,æg og smør. Der skal bare ikke være chokolade,frugt og nødder i den. Der ud over skal der noget arbejde til ud over at dyrke sukkerroerne til at omdanne sukkerroerne til sukker.
Det sjove var at jeg fik mulighed for at afprøve den proses her mellem jul og nytår. Jeg lavede mit eget sukker. Nu for I hele historien og vejledningerne om sukker lavning. Jeg tog i sommerhus til min søster ned på Falster. På Falster så køres der sukkerroer i stor stil i lastbiler til sukkerfabrikken. Derfor ligger de og flyder i rundkørslerne i Nykøbing. Derfor var jeg en pinlig mor for min datter og stoppede i en af rundkørslerne og tog 2 sukkerroer op og tog med hjem.

Dem vaskede jeg, skrællede, skar i terninger, kogte, sivede væsken fra, indkogte væsken. Men nu kommer vi til den mislukkede del af min sukker lavnings. Jeg glemte indkogningen af væsken som derfor brændte på fordi jeg sad og hyggede mig med min mor inde i stuen.  Så det blev til sort brændt sukker. Men jeg vejede sukker et og tog billeder af hele forløbet.  Så husk at stå over gryden til den sidste del af indkogningen. Fra 2 sukkerroer bliv det til 30 g sukker. Jeg tror at det var omkring 600 g skrællede sukkerroer som jeg kogte ind. Men jeg kan ikke helt huske det, jeg var hjemme i køkkenet ikke i labtoratiet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar