onsdag den 14. januar 2015

60 åring naturelsker og udendørsmennske

Jeg skriver denne tekst i dag for at ære en kvinde, som har betydet alt i mit liv. Hun er blevet kaldt Geirþrúður, mor, Unnur, søster, bedstemor, hustru, tante og Teisa. Hun er 60 år i dag. Hurra.
 Jeg ønsker at beskrive hende og vise min taknemmelighed for at det lige præcist hun som er min mor. Hun er en af dem, der har givet mig planten entusiasmen og kreativiteten. Hun har lært mig, at det er godt at gå ud i naturen og nyde den. Uanset om det er en gåtur på stranden, plukke bær i Selgil, fiskeri, eller tage på vandreture. Hun har også vist mig, at der er utrolig mange smukke materialer i naturen, som kan bruges, så som mos til dukkehus, strå til buketter, grene til kranse fremstilling eller bare presser blomster på stearinlys. Det er kun fantasien, der sætter grænser.

Hun har boet mange stæder i sit liv, og ejet nogle huse med tilhørende haver. Disse haver har været helt hendes egen speciale (med stor bistand fra ægtemænd). Hvem andre end min mor finder på at lavere par haver kun med natursten, hvor der skal bæres tons vis sten efter sten så den bliver helt unik. Så har hun altid haft den opfattelse, at det er muligt at dyrke alt hvor som helst. Hun går bare i gang og prøver sig frem. Og de utroligste ting kunne vokse og trivedes som ingen ville tro at var mulig. Familien nød godt af. Således giver vi have glæden videre generation frem af generation. Se hvor det kommer fra  http://gronmariabirna.blogspot.dk/2014/04/dmmehaven-signe-wenneberg.html
Hun lader sig ikke begrænse og hvorfor ikke at gør det man har lyst til.

Hun har også givet mig tanken om at livet skal lives udenfor og helst i bevægelse. Jeg kan ikke huske at have sæt min mor nogen sinde svømme i en indendørs svømning pool. Det skal altid være en udendørs svømning pool.  Og hun svømmer næsten hver dag.
Tingene skal forgår uden for, uanset om det er svømning, bjergbestigning, havearbejde, bær plukning, demonstrationer (jeg kunne ikke lade være med at komme inde på hendes politikske liv) eller golf. Ellers ligner du snart en gammel bøjet mand, der kun kan vakler frem kan jeg huske at hun sagde i tradverne.


Kære Mor tillykke med fødselsdagen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar