lørdag den 31. januar 2015

Hvad koster det og hvad sparer jeg

Hvad koster det og hvad sparer jeg. Det er nok lidt svært at svare på, på hvilken side af nullet jeg kommer til at lande i forhold til penge med "1 år med eget frugt og grønt".


Jeg har fundet ud at jeg bruger omkring 60000 kr. (insk. ud at spise) på mad om året.  Jeg har estimere at jeg bruger 15000- 20000 kr. om året på at købte grønsager og frugt. Jeg har været en del selvforsynende i forvejen. Men der kommer udgifter til værktøj, frø, vand, drivhus, ukrudtduge, gødning osv. Minimum 5000 kr.. Selvfølgelig er noget af det en investering. Det ved jeg godt. Til at projekter kan lad sig gøre så kommer jeg til at går ned i tid på mit arbejde til 25 timer. Selvfølgelig er det også en investering. For den tid som jeg bruger på projektet kommer ikke kun tilbage til mig i grønsager som er 15000 kr vær. Men for den tid får jeg også forbindelser til haveejer som jeg dyrker hos, som forhåbentlig holder for længer tid en det her år.  Tiden blive også brugt på netvækning som kan blive til så mange værdifulde ting på længer sigt. Så som kontakt til folk jeg kan sælge grønsager til, samarbejdsparter til flere grønne projekter. Jeg har en drøm om at kunne forsørge mig selv kun med grønne handlinger. Det der er øverst på listen er at være bybonde, dvs. landbrug i forstæderne hvor jeg dyrker grønsager som jeg  sælger. Anden drøm er grøn formidler, enten som naturvejleder (som jeg øvrigt er uddannet som) så ville jeg tag folk på guide-de naturture som omhandler planter. Se eller mere om Marias Naturture her.
3. drøm er at være en grøn formidler som skriver bøger, blog og vejledninger, en der nørder omkring grønne ting på tekst ( ja jeg er ordblind hallo).  Tiden bliver også brugt til at skrive denne her blog og min anden www.mariastakkur.blogspot.com som kan blive til en bog også på længere sigt. Konklusionen er at jeg tjener ikke penge på det her i nu.  Men for mig handler det her ikke om penge, men heller livskvalitet, livsglæde, sammenhold, ansvarlighed og tusend til der vigtige for mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar